Äta hjärna? (Barrafina, Adelaide Street)

bar2Barrafina är en klar tapasfavorit här i stan och jag gillar både den nyare restaurangen och originalet på Frith St (och nu har de öppnat en till filial på Drury Lane) och jag tycker det är roligt att menyerna är olika så att jag uppfattar filialerna som sina egna restauranger, inte en kedja.

Morcillan med paprika och stekt vaktelägg på Barrafina Frith Street är fantastisk, och på Adelaide Street har jag fått veta att lammhjärnan är en av deras delikatesser. Men mer om det senare.

bar5

Felicity och jag åt middag här en kväll efter jobbet och började med Txakoli och krabbcroquetas medan vi väntade på bord. När vi väl satte oss till bords blev det fler croquetas eftersom de hade jamon croquetas som en special. Och de var helt fantastiska! Krabbditon var god, men jamonkroketterna vann överlägset.
bar3

Nästa rätt var rökt lax med stora vita bönor och fänkål i dillig dressing som var god, men lite tam i smakerna.

bar6

Sparrisen med romescosås däremot är förträfflig, den har jag ätit här tidigare.

bar8

Ibericogrisspetten var också riktigt goda, men jag har ätit bättre (i Spanien).

bar11

Sen var det dags för hjärnan. Krispig lammhjärna med het tomatsås och olivhack närmare bestämt. Det var första gången både jag och Felicity hjärna och vi blev positivt överraskade! Smakerna var en fullträff och passade perfekt till den lite dallriga hjärnan som var mjuk och mjäll i mitten (alltså perfekt med krispig utsida). Den påminner lite om bräss i konsistensen även om bräss är lite fastare. Men gott var det. Och otroligt mäktigt!

bar15

Vi var riktigt mätta efter allt detta men en kula sorbet slinker ju alltid ner. Felicity smakade på mixed berries som var jättegod och (inte helt oväntat) riktigt bärig i smaken.

bar17

Min persikosorbet var dock alldeles för söt och persikosmaken hamnade tyvärr i skymundan. Men i övrigt var vi fantastiskt nöjda med vår middag!

Barrafina, Adeleide Street, London WC2N 4HZ

Kommentera

