Middag på Bodega 1900, Barcelona, Spanien

Bodega 1900

I juni (herregud, VART tar tiden vägen egentligen?!) var Carina och jag i Barcelona en helg och njöt av sol, shopping och god mat. Jag hade såklart bett min spanska kollega om restaurangtips som i sin tur anlitat en vän på plats och av alla tipsen fastnade jag för en av Ferran Adrias restauranger (han som drev El Bulli ni vet), Bodega 1900. Han har många fler restauranger i stan (bland annat Tickets som finns med på årets World’s 50 Best-lista) men Bodega 1900 är den enklaste av dem och på menyn är det traditionella tapas som bjuds.

Vi smakade på en hel del tapas och de allra vanligaste (ovan) var alla riktigt bra. Jamon var riktigt fin, men jag har ätit bättre. Patatas bravas var också bra men jag har faktiskt ätit bättre av de med. Och av pan con tomate. Men misströsta inte, vi hade ändå en fantastisk restaurangupplevelse.

Jamon croquetasen var gudomliga, nästan så lösa i smeten att man förundras över hur de kunde hålla ihop!
bo13

Och de lite roligare rätterna, som denna calamari hot dog var helt fenomenala. Den ser kanske inte mycket ut för världen men var fantastiskt god!

bo15

Liksom de här grillade Ibericaspetten som bara smälte i munnen. Definitivt den godaste biten fläsk jag ätit i hela mitt liv.

bo17

Allra sist delade vi på dessa pinxtos med fisk och skaldjur. Från vänster: snow crab, glaserad lax med pepparrot, tonfisk. Alla tre var helt ljuvliga men krabban och laxen (i den ordningen) var allra bäst!

Bodega 1900, C/ Tamarit nº 91, 08015 Barcelona, Spain 

Kommentera

