Augustipasta

IMG_1560

Innan jag åkte hem till Skåne mailade mamma och undrade hur mycket kantareller jag ville ha när jag kom hem. ‘Hur många kan jag få’? undrade jag. ‘Jag köpte tre kilo’, sa mamma. ‘Då tar jag gärna ett kilo i alla fall’, blev mitt svar.

Förstår ni vilken LYX?! Ett kilo kantareller, som plockats av min moster, blancherats och frysts in av mamma, väntade på mig hemma i Skåne. Det firade jag med att äta upp fjolårets Sverigekantareller och göra plats i frysen för de nya.

IMG_1547

Augustipasta aka fettucine med brynt smör, kantareller, vitlök, persilja och parmesan, 2 portioner

2 nystan De Cecco fettucine (bästa torkade pastan om ni frågar mig)

50 g smör

200 g kantareller

1 liten vitlöksklyfta

smör till stekning

en näve hackad persilja

salt och peppar

parmesan

Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen. Bryn smöret: lägg smöret i en stor (för det stänker och bubblar) kastrull, gärna non-stick och sätt på medelvärme tills det luktar nötigt och smöret under allt skum fått en brun färg. Ta från plattan. 

Stek kantarellerna på medelhög värme i smör. Pressa i lite vitlök när de börjar bli klara. Salta och peppra ordentligt och vänd ned persiljan. 

Häll av pastan och blanda med några skedar brynt smör (undvik sedimentet på botten) och blanda sedan med kantarellerna. Salta och peppra lite till om det behövs. Riv över parmesan och servera.

Kommentera

