Vinterpavlova med clementincurd, clementinklyftor och granatäpplekärnor

IMG_0894

Det var flera recept jag inte hann med att dela med mig av innan jul, så ursäkta lite jultema nu i januari, men denna är för god för att vänta med ett helt år.

Min kollega Ria önskade sig något med maräng när jag bakade till jobbet i december och eftersom hon var en av den månadens födelsedagsbarn var det bäst att göra henne till viljes.

Jag ville göra en vinterpavlova eller julpavlova, för hallon och andra sommarbär är ju inte direkt i säsong i juletid och dessutom ville jag skapa något nytt och denna tårta blev faktiskt riktigt utomordentligt god! Krispiga marängbottnar, clementincurd (gudagod bara den), grädde, clementinklyftor och granatäpplekärnor kan ju inte bli annat.

IMG_0887.JPG

Matarkivets julpavlova, 10 bitar

Clementincurd:

50 g smör

1 ägg

1 dl strösocker

3 små (eller 2 lite större) clementiner

Maräng:

140 g äggvita (ca 4 st)

220 g strösocker

8 g / 1 msk maizena 

4 g  / 1 tsk vitvinsvinäger

Dekoration:

3 dl vispgrädde

1 dl granatäpplekärnor

4 clementiner, filéade

Clementincurd:

Riv skalet, och pressa saften ur citronen. Lägg i en kastrull tillsammans med smöret och hälften av sockret och koka tills sockret lösts upp. Låt svalna.

Vispa ägg och resten av sockret fluffigt och häll i kastrullen. Låt tjockna på låg värme under omrörning, det får inte koka. Låt svalna, håller sig en vecka i kylen.

Maräng:

Vispa vitorna till skum och tillsätt sockret lite i taget och vispa till fast maräng. Tillsätt maizena och vinäger och blanda försiktigt med en slickepott. 

Fördela marängen på två bakplåtspappersklädda plåtar och gör runda bottnar, ca 18-20 cm i diameter. 

Grädda mitt i ugnen i ca 60 minuter. Stäng av ugnen och låt stå med ugnluckan öppen tills ugnen svalnat. 

Montering:

Vispa grädden och filéa clementinerna. Lägg ena marängbotten på ett kakfat och bred på clementincurd. Toppa med ett lager grädde. Lägg på nästa marängbotten, bred på grädde och dekorera med clementinklyftor och granatäpplekärnor. 

 

3 thoughts on “Vinterpavlova med clementincurd, clementinklyftor och granatäpplekärnor

  1. Detta låter ju helt sanslöst gott!! Det här ska jag göra till sambons födelsedag, han kommer att bli överlycklig.🙂

  2. Pavlova har stått på min to-do-lista så länge nu. Varför kommer jag aldrig till skott? Den här vinter-varianten låter super, citrusen är ju fortfarande fina nu.

Kommentera

