New York: Emilio’s Ballato

fullsizerender29

När min kompis Sinead och jag anlände till New York hade vi inte bokat mycket mer än hotellet och flygbiljetten tillbaka. Det var den mest oplanerade resa jag någonsin varit på men det var också otroligt befriande att bara ta dagen som den kommer.

Första kvällen blev vi inte klara att gå ut och äta förrän ganska sent, men det var bra, för då fick vi plats på Emilio’s Ballato, en italiensk restaurang som matskribenten Diana Henry hade rekommenderat i The Telegraph.

img_6052

Inredningen var härligt sunkmysig och den lilla restaurangen var full med människor som åt och drack. Vi gjorde såklart likadant och beställde in vin, förrätt och varmrätt. Sinead valde calamari och fick in en gigantisk portion med krispiga bläckfiskbitar.

img_6053

Jag smakade de gratinerade hjärtmusslorna som också var riktigt goda.

img_6057

Till varmrätt valde vi båda pasta; Sinead Penne all’Arrabbiata…

img_6058

…medan jag valde spaghetti med färsk tomatsås. Allt var gott och vällagat med enkla råvaror, och trots att inget var gav wow-känsla är det ändå en restaurang jag rekommenderar, för stämningen, New York-känslan och maten sammantaget.

Emilio’s Ballato, 55 E Houston St, New York, NY 10012

Kommentera

