Recept: Klassisk räkcocktail

 

IMG_8509.JPG

En kväll hemma i Skåne ville jag göra langos, något jag inte lagat mer än en gång tidigare för en sisådär 10 år sedan i Lund (recept kommer).

Jag, och mina föräldrar, gillar verkligen langos men det går liksom inte att komma ifrån att det är lung mat. Det blir liksom inte mäktigare än friterad deg toppad med godsaker. Så därför tyckte jag det passade bra med en lätt förrätt med lite grönsaker i och återupplivade den gamla klassiska skaldjurscocktailen, givetvis serverad i glas på fot.

Så gott det var! Jag hade helt glömt bort denna rätt (trots att jag någon gång ibland gör denna version) och kommer nog att återinföra den i repertoaren så smått.

 

Klassisk räkcocktail, 4 portioner

3/4 huvud huvudsallat (den gröna mjuka sorten)

1 stor avokado

12 körsbärstomater

28 skalade räkor 

Marie Rose-sås:

1 dl Hellman’s majonnäs

2 msk ketchup

några stänk Tabasco

citronsaft

salt och peppar

rosépeppar till dekoration 

Skölj salladen och skär i lagom bitar.  Skölj och klyfta tomaterna. Skiva avokadon.

Blanda majonnäs och ketchup i en skål. Smaka av med citronsaft, tabasco, salt och peppar. 

Varva sallad, tomat och avokado, sås och räkor i efterrättsglas på fot. Toppa med lite mortlad rosépeppar. 

 

 

Kommentera

