Riktiga engelska scones

Visst har vi alla ett recept på scones? Gärna en snabbgjord deg som man delar på fyra och pickar med en gaffel. Trots att dessa bröd är goda, så är det ju inte riktiga scones. För riktiga scones är någonstans mittemellan en kaka och ett bröd. Engelska scones är söta och utgör övergången mellan gurk-sandwiches och petit chouxer vid afternoon tea.

På BBC har de nyligen visat en serie som heter the Great British Bake Off, en tävling bland amatörbagare och en av domarna i serien delade med sig av sitt scones-recept, och det var detta jag testade när jag nu för första gången gjorde riktiga scones. Sådana ska serveras med rikligt av clotted cream och jordgubbssylt. Det kan ju vara lite svårt att få tag på clotted cream i Sverige, men man kan ju göra den själv.

Trots att jag följde receptet och de råd jag hört många gånger (vrid inte formen, utan tryck rakt ner bara, och pensla inte ägg på sidorna) så jäste mina inte så fint. Några stycken blev riktigt bra, men de flesta blev för bulliga. Jag får helt enkelt baka vidare och undersöka vad jag gjort för fel, men goda blev dem ändå, som tur var.

 

 Riktiga engelska scones, ca 20 st 

500g vetemjöl

80g mjukt smör 

80g strösocker 2 ägg 

5 tsk bakpulver 250 ml mjölk 

1 ägg, uppvispat med en nypa salt, för pensling Sätt ugnen på 200 grader och lägg bakplåtspapper på en plåt.  Häll 450g av mjölet i en bunke och lägg i smöret. Blanda ihop mjöl och smör med fingertopparna tills det liknar brödsmulor. Häll o socker, ägg och bakpulver och blanda med en träslev. Blanda väl. Blanda sedan i hälften av mjölken och därefter lite i taget av mjölken tills degen är mjuk och blöt (eventuellt behövs inte all mjölken).     Häll nästan allt av det resterande mjölet på en arbetsbänk, och placera degen ovanpå. Strö resten av mjölet över degen. Vik degen på hälften, vrid den sedan 90 grader och repetera. Genom att vika in och vrida degen knådas det sista mjölet och en del luft in i degen. Fortsätt tills degen är jämn, men överarbeta inte degen.  

Kavla ut degen på mjölad arbetsytan tills den är ca 2,5 cm tjock. Lyft upp degen och låt den falla tillbaka på arbetsytan, tryck sedan ut rundlar med en rund form ca 5 cm i diameter. Doppa formen i mjöl så att den inte fastnar. Vrid inte formen utan pressa bara rakt ner, annars jäser de ojämnt. Det går bra att kavla ut degen flera gånger men sconesen blir kanske mindre fluffiga.  

Lägg sconesen på bakplåtspappret och låt dem vila några minuter. Vispa sedan upp ägget + lite salt och pensla på toppen av sconsen, undvik att pensla sidorna eftersom de då inte kommer att jäsa jämnt. Baka i mitten av ugnen ca 15 minuter.

11 reaktioner till “Riktiga engelska scones

  1. Såg avsnittet i veckan. Satt och funderade då på var jag skulle hitta receptet.
    Tack Hanna =)
    Men jag har ingen våg men får väl klura 😉

    1. Kul att du hamnade hos mig!

      Det går att omvandla vikt till dl, socker är 80 g per dl och vetemjöl 60g har jag för mig. Googla dig fram så ska det nog gå bra. Lycka till!

  2. Jag har länge letat efter ett recept på ”riktiga engelska scones” och nu har jag äntligen hittat det, tack för det! Jag har testat det en gång och det blev supergoda och fina scones. Idag blir det en ny sats, mums!
    /Lisa

    1. Hej Lisa! Vilken tur att du hittade hit då. Det receptet är kanon och Paul Hollywood kan sina grejer. 🙂

Lämna en kommentar