Paris i bilder

Förra året åkte vi till Paris i samband med min födelsedag och vi hade en helt fantastisk resa! Vädret var alldeles perfekt (28 grader och mestadels sol), hotellet var fint med jättebra läge, restaurangerna helt MAKALÖST bra och det var verkligen så härligt att promenera runt och upptäcka denna vackra stad. Vi hann med mycket på tre dagar (guide kommer!) och jag hoppas att jag får möjlighet att åka tillbaka snart igen!

Hoppas ni tycker om bilderna.

Recept: Vaniljpannacotta med jordgubbar och limesocker

Denna lättlagade pannacotta är en variant på temat jordgubbar och grädde och sååå god. Limesockret gör att den känns frisk och fräsch och lite syra tycker jag behövs till den gräddiga pannacottan. En perfekt sommarefterrätt som delvis går att förbereda i förväg och känns både piffig och effortless på en och samma gång!

Vaniljpannacotta med jordgubbar och limesocker, 4 portioner

1 paket jordgubbar, sköljda, rensade och kvartade

4 msk strösocker

1 lime, zesten

Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten. Gör en skåra i vaniljstången och lägg ner i en kastrull. Häll i socker och grädde. Låt koka upp och sjuda några minuter under omrörning. Ta av plattan, lägg i gelatinbladen och smält dem under omrörning. Häll smeten i fyra skålar eller glas på fot. Låt stå i kylen, täckta med plastfolie eller smörgåspapper, i minst 3 timmar efter att de svalnat.

Innan servering, förbered jordgubbarna. Blanda socker och limezest i en skål. Fördela jordgubbarna mellan glasen och skeda sedan över limesockret. Servera genast!

Sommar i Norfolk i bilder

Alltid pizza på Eric’s pizza i Thornham

Förra sommaren tillbringade vi mycket tid i Norfolk, liksom de senaste två åren. Skillnaden var dock att vädret var helt fantastiskt förra året och det var en vanlig sommar igen, utan restriktioner. Så vi såg till att göra det mesta av dagarna vid kusten.

Vi hade vänner på besök, åkte till stranden så mycket vi kunde, spelade golf (jag håller fortfarande på att lära mig men kul är det), hade picknick på stranden och ett glas vin till solnedgången. Och så badade vi såklart, så ofta vi kunde! Det tar längre tid för Nordsjön än Östersjön att bli uppvärmd, men när vattnet väl blivit varmt är det magiskt. Tidvattnet hjälper också till lite när det kommer in över den varma sanden.

Kusten häruppe påminner en del om den skånska, med breda sandstränder och badhytter vid dynerna. Även livsstilen är snarlik med mycket tid utomhus och såklart väldigt olikt vårt liv i stan. Så detta inlägg är delvis för min egen skull, så jag kan titta tillbaka på dessa härliga minnen en grå novemberdag. Och till er andra, England på sommaren är så fint – inte solsäkert men himla mysigt och väl värt ett besök!

Brancaster beach

Grillmiddagar hemma i huset

Ute på båtäventyr med vänner

Te och kaka i solen

Rosa himmel över havet

Golf i golden hour

Glada!

Pannacotta med jordgubbar för sommaren till

After beach på The White Horse, Brancaster Staithe

Solnedgången

Norfolk Lavender

Vin och pata negra på stranden efter ett dopp

Magi!

Vi har gift oss!

För lite mer än en månad sedan stod det bröllop hemma i Skåne och jag har nu blivit en Mrs. Jag försöker fortfarande vänja mig vid mitt nya efternamn och mitt nya prefix, men att vara nygift är helt fantastiskt! Vi dansar fortfarande som på små moln efter vår härliga bröllopshelg med nära och kära och därefter en episk honeymoon.

Så här kommer några bilder från dagen och en lite förklaring till varför jag skrivit mindre än vanligt här. Det tog nämligen ganska mycket tid i anspråk att planera ett tvåspråkigt och bikulturellt bröllop på annan plats än där vi bor. Så jag hoppas att jag kommer få mer tid till bloggen framöver. Men kika även in på Instagram där jag försöker uppdatera oftare.

Önskar er alla en fortsatt trevlig sommar! 💛

En fantastisk sommar!

Förra sommaren var helt magisk och ända sedan dess har jag tänkt att jag skulle skriva och publicera det här inlägget. För att jag vill komma ihåg den. Första normala sommaren efter pandemin.

Jag åkte hem till Skåne som vanligt och kunde gå ut och äta och gå på teater med mina kära föräldrar och det var verkligen sååå härligt att kunna göra det igen!

Egentligen gjorde vi inte så mycket förra sommaren. Inga stora resor eller så, men att få ha en vanlig sommar och njuta av Skåne (och lite Göteborg och Köpenhamn) och Norfolk var så himla underbart. Det var fint väder och vi verkligen njöt av allt. Dopp i havet, glass i varje kiosk, att grilla med familjen.

I Norfolk fortsatte badandet och en kväll åt vi picnic vid badhytterna efter att vi spelat lite golf, kvällsbadat och skålat till solnedgången. Vi följde med vänner ut i deras båt och bara njöt av allt det härliga.

När jag fyllde år åkte vi till Paris i tre dagar och det var helt magiskt! Fantastisk mat, mycket att utforska och bästa sällskapet!

Men trots att vi var iväg en del så var vi ju hemma i London med. Och jag älskar London på sommaren. Att träffa vänner för ett glas vin på en uteservering, promenader i parken med en Mr Whippy i handen, grillkvällar med vänner. Ja, vilken sommar vi hade! Egentligen hade vi tänkt boka en semesterresa i September eller så men vi var så glada och nöjda efter sommaren att det inte behöves. En underbar känsla! Tack sommaren 2022 – du var magisk!

Liten Göteborgsguide

I somras var det första gången på flera år som min pojkvän följde med hem till Sverige. Det kändes vanskligt att boka när Danmarks (Köpenhamn är den närmsta flygplatsen) regler ändrades hela tiden, eftersom han hade räknats som turist utan någon anknytning till Sverige. Därför kändes det kul att uppleva Sverige lite grann tillsammans just i sommar. Egentligen hade jag tänkt mig en rolig road trip men så mycket tid kunde vi tyvärr inte lägga på vår resa så istället fick det bli två fullmatade dagar i härliga Göteborg (som ändå varit slutmålet på vår planerade roadtrip).

Vi tog tåget från Malmö och kom fram på förmiddagen och åkte hem med sista tåget dagen efter. Som alltid hann vi inte med riktigt allt vi hade velat se och göra, men vi hade två supertrevliga dagar!

Boende

Vi bodde på Clarion Hotel Post precis vid Centralstationen, så supersmidigt eftersom vi reste dit med tåg. Men centralt och bra läge i övrigt med. Hotellet är stort, men känns faktiskt rätt mysigt. Rummet var rent och bekvämt och med trevliga (Rituals) produkter. Vi hann aldrig med att besöka poolen men trevligt att det fanns! Riktigt bra frukost och smidigt att lämna väskorna innan incheckning och efter att ha checkat ut. Andra hotell jag också hade velat testa (de verkar bra!) är Gothia Towers, Upper House, Hotel Pigalle och Sankt Jörgen Park.

Mat

Vårt första matstopp var den kända räkmackan på Heaven 23, med fin utsikt över staden! På kvällen åt vi middag på mysiga Bord 27 som låg mot Haga till. Supermysigt och gott! Faktiskt ett Instatips från matbloggarkollegan Maria. Andra favoriter är Familjen (men de hade tyvärr stängt den dagen jag tänkt boka) och Björns Bar. Ställen jag jättegärna vill testa är restaurang Bar la Lune, och barerna Bar Bruno och Champagnebaren.

Tyvärr hann vi inte med någon fika i stan, men jag älskar att fika på Da Matteo, men tycker även Condeco är en trevlig kedja. Och så underbara Mr Cake förstås.

Att se och göra

Eftersom detta var min pojkväns första besök i Göteborg gjorde vi en del turistiga saker som tex att besöka Volvomuseet. Det ligger en bit ut men vi tog taxi tid för att spara tid och sen tre spårvagnar tillbaka till centrum. Det var alldeles för fint väder för mer än ett museum men jag hade gärna besökt Maritiman med.

Sista dagen efter frukost och lite speedshopping tog vi båten ut till Brännö med en kompis till mig och hennes barn. Vi hade en härlig dag på ön med fika, glassar, upptäcksfärd och underbar utsikt. Rekommenderas! Biljetten för båten köper man smidigt i Västtrafikappen som vi använde för spårvagnsbiljetter med. Jättesmidigt!

Min speedshopping var ett stopp på underbara Artilleriet där jag absolut kunnat hänga längre. Och jag hann tyvärr inte med ett stopp på Saluhallen heller denna gång, men där är så mysigt tycker jag.

Ta sig runt

Göteborg är en perfekt stad att promenera i. Breda gator, grönt och fint och vackra hus att titta på. Ska man en bit ut så är ju spårvagn och bussar jättebra, men det behövs inte inne i stan tycker jag. På kvällen promenerade vi t o m till och från restaurangen, men annars är jag team taxi (eller Uber) om det vankas högklackat!

Nyårsmenyn 2022

Hej på årets sista dag! 👋

Nu antar jag att ni alla har hyfsat bra koll på kvällens meny om ni är den som lagar maten till nyårsfirandet.

Föga förvånande faller det på mig även detta år och jag är sååå taggad! Vi har inte kunnat fira som ”vanligt” med mina svenska kompisar sedan innan pandemin så kvällen är enormt efterlängtad!

Just därför blir menyn väldigt klassisk med bara våra favoriter. Jag älskar nyår och vill gärna ha champagne, hummer och gott kött. Lite piffig efterrätt. Göra det där lilla extra, klä upp sig och verkligen fira.

Allra viktigast är dock sällskapet! Och efter att ha firar ihop i många år (dock i lite olika konstellationer) så har vi hittat formels som betyder nyår för oss.

Favoritstuden är precis i början av kvällen när vi ganska tidigt korkar upp champagnen och hugger in på tilltuggen, så där har vi gått all in. Löjrom! Hummertoast! Och av min bästis önskad svamptoast!

Till varmrätt blir det klassisk oxfilé med trumpetsvampssås med portvin, amandinepotatis i ugnen och godsa grönsaker.

Till efterrätt blir det chokladfondant, hemmagjord honeycomb och köpeglass.

Önskar er alla en härlig nyårsafton, ett gott slut på året och en fantastisk början på 2023!

Jul i Skåne!

Hej från Skåne! 👋

Hoppas ni alla haft en fin jul! Det hade jag. Här hemma i Skåne med mamma och pappa. Vi har myst ihop och ätit en massa gott men jag har även hunnit träffa några vänner. Bara jobbigt att tiden går så himla fort. Jag har redan varit här hemma i en och en halv vecka och nu är det snart dags för nyår. Har ni planerat vad ni ska äta? Det har jag. På nyårsaftpn kör vi alltid på riktiga klassiker, så det är rätt lätt att hitta på tycker jag. Vill ni ha inspiration finns det mycket här i arkivet sedan tidigare år. Bara att söka, alltså!

Jag vill passa på och säga tack till er som läser här! Det är verkligen roligt att kunna inspirera med lite recept då och då. TACK! Och GOTT nytt år!

Sommar i Skåne – en bildkavalkad

En liten tillbakablick på sommarveckorna i Skåne i juli, för det var så underbart. Äntligen kunde vi leva lite mer som vanligt igen och göra roliga grejer. Jag hann träffa vänner och familj, hängde på stranden, åt en massa god mat och glass i stora lass. Helt magiskt! Hoppas ni tycker det är lite trevligt med sommarbilder såhär i början på december. Det får en att längta till nästa sommar om inte annat.

Norfolk: Middag på Socius, Burnham Market

När vi är i Norfolk lagar jag mycket mat och grillar ofta, men vi tycker såklart det är roligt att gå ut också, men det blir ofta samma ställen då vi har våra klara favoriter (och utbudet är ju lite mindre än i London om man säger så). Men i somras hörde vi talas om en ny bra restaurang i Burnham Market. Det var i princip omöjligt att boka bord där, men mot slutet av säsongen lyckades jag faktiskt boka ett bord till oss en fredagskväll.

Vi har höga förväntningar men gillade Socius så fort vi klev över tröskeln. Personalen var trevlig och välkomnande utan att vara stela och det öppna köket var blickfånget på bottenvåningen.

Dessutom bestod menyn av smårätter, vilket jag älskar, och varenda rätt lät spännande. Vi började med deras urgoda focaccia och ljuvliga smör och beställde in lite smårätter att dela.

Först ut var tonfisktartaren som smälte i munnen. Med picklad ingefära, salladslök och krispig wonton var den helt underbar. En av de bästa jag ätit någonsin, t o m.

Sen åt vi denna fantastiska rätt på zucchini med mandelgazpacho, mynta och dill. Smakerna var mjälla och ljuvliga och mandel och krutonger gav lite välbehövlig crunch. Gazpachon var mer som en tjock ajo blanco-sås och sååå god.

Kycklingleverparfaiten med rostat bröd, äpple och port var klassisk och vällagad. Portvinsreduktionen var en trevlig touch och jag gillade verkligen att man fick gårdagens bröd till (gissar jag), men rostat i tunna skivor så inget matsvinn.

Det fanns även några större rätter på menyn och vi hade hört att biffen var fantastisk, så självklart delade vi på den. Det var en stor portion, så perfekt att dela efter några smårätter. Den kom med reubenaioli, rostad tomat och välkryddade chips. Picanhan var helt perfekt tillagad och otroligt mör och smakrik. Aiolin passade jättebra till, och var ett trevligt tillbehör, men jag hade föredragit den slät istället för med bitar av kål i. Potatisen var riktigt frasig och god i smaken men så smakrik att den nästan konkurrerade med det fantastiska köttet.

Vi hade en helt fantastisk kväll här med riktigt god mat, trevliga viner, bra service och stämning. Restaurangen var full av glada och nöjda gäster och vi sprang t o m på folk vi kände! Väl värt ett besök!