Två sorters crostini att börja middagen med

IMG_7947

 

Förra fredagen när jag bjöd ett gäng tjejkompisar på middag började vi med bubbel (ett gott franskt mousserande från Loire) och lite chips medan vi väntade på att alla ska komma. Här i London är det omöjligt för alla att komma i tid, särskilt en fredag efter jobbet. Det är mycket folk, kan vara problem med kollektivtrafiken och ofta tvingas någon jobba över, så ett uppsamlingsheat i början fungerar bra. När de flesta kommit ställde jag fram en bricka (och sen en halv till) med crostini.

Egentligen hade jag tänkt bjuda på Öjebytoast men det var helt omöjligt att få tag i kräftstjärtar (jag veeet, vad är det för land jag lever i?!) så jag gjorde samma röra fast med räkor istället och persilja istället för dill eftersom jag köpt för lite, men det blev riktigt gott i alla fall om än inte lika snyggt som Öjebyröran. En av mina vänner har svårt för skaldjur så jag bjöd också på en andra variant med hemmagravad lax toppad med dill-cream cheese.

Jag bjuder ofta på crostini om jag bjuder många eller har ont om tid eftersom det är enkelt och alltid uppskattat.

Gravad laxcrostini med dill-cream cheese, ca 30 st

500 g laxfilé

2 msk havssalt

1 msk strösocker

2 msk hackad färsk dill

1 stor baguette

olivolja

150 g cream cheese

1 näve dill, finhackad

1 tsk dijonsenap

en skvätt honung

salt och peppar

Börja 48 timmar innan servering. Skär bort skinnet på laxen. Blanda salt, socker och dill och klappa in i fisken. Lägg i en liten form och täck med plastfolie. Ställ i kylen i 2 dygn.

Innan servering, gör crostini genom att skiva baguetten i tunna skivor. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt och ringla över olivolja. Rosta i 200C ugn, 10-15 minuter eller tills gyllenbruna och hårda. Låt svalna. 

Klappa laxen torr och skiva i tunna skivor. Blanda cream cheese, dill, honung och senap. Smaka av med salt och peppar. Fördela laxskivorna på crostinin och toppa med en tesked dill-cream cheese. Strö över lite extra salt och peppar. Servera.

6 thoughts on “Två sorters crostini att börja middagen med

    1. Ja, alltsa jag hade bestallt dem fran Waitrose men de var slut och sen hittade jag inga pa Sainsbury’s. Da det gar ju att fa tag pa, men inte lika latt som hemma.

Kommentera

