Sommarens första picnic! (med recept)

I helgen var det strålande sol och det firas ju bekant bäst med en picnic. Laura och jag, liksom resten av London, begav oss till Hampstead Heath och fullkomligen njöt av vår första picnic. När vi ätit oss proppmätta solade vi en stund och tittade på folk, en mycket trevlig och underskattad sysselsättning.

Jag gick lite all out med maten eftersom det var årets första picnic och jag hade en hel hög med recept som jag ville prova på.

Jag bakade Jennies på Kalasgott goda frukostbullar, men denna gång med hälften dinkel, och två goda röror att toppa dem med. Dels ett gammalt beprövat kort, nämligen Mat-Tinas aubergineröra med dill, rödlök och stenbitsrom, men jag hittade ingen rom så jag ersatte det med lite finriven parmesan för sältans skull och det fungerade utmärkt. Andra röran hittade jag hos Tre tjejer i köket och det är en ägg- och avokadoröra som var otroligt god.

Hos Miss Meister hittade jag ett recept på marinerade vita bönor. Jag använde mig av smörbönor (och salladslök istället för purjo) och dressingen med dijon och dragon är otroligt god.

Vi drack även Pimm’s, åt jordgubbar och vindruvor samt smaskade i oss marinerade oliver och som avslutning hade jag bakat små läcka key lime melt away-kakor, som jag hittade hos Smitten Kitchen, men receptet är Martha Stewarts.

Ägg- och avokadoröra

Efter Elins recept.

Blanda:
4 hårdkokta ägg, tärnade
1 avokado, tärnad
1 msk majonnäs
1 msk gräddfil
1 tsk dijonsenap (eller mer, smaka av)
smaka av med salt och peppar
ev lite finhackad salladslök

Stora vita bönor i dragondijondressing , 2-4 portioner

1 burk smörbönor
några cm finstrimlad purjolök (jag använde salladslök)
1-2 tsk fänkålsfrön
1 tsk dragondijonsenap (eller 1 tsk hackad färsk dragon och 1 tsk vanlig dijonsenap)
1 tsk vitvinsvinäger
olivolja
flingsalt
ev svartpeppar
ev torkad dragon

Skölj bönorna och låt rinna av. Rosta fänkålsfröna i torr stekpanna. Häll över på fat och låt svalna. Skölj och finstrimla purjon. Vispa sedan ihop dressingen. Börja med att röra ihop senap och vinäger. Häll sedan olivolja i en tunn stråle och vispa under tiden. När dressingen tjocknat lite och fått den konsistens du önskar så smaka av med salt och ev svartpeppar. Blanda i bönorna och den finstrimlade purjolöken. Till sist röres de rostade fänkålsfröna ner.

Key lime melt aways, 1 sats

Översatt och anpassat efter Smitten Kitchens/Martha Stewarts recept.

170 g rumsvarmt smör

236 ml  (1 cup) florsocker

rivet skal från 4 små eller 2 stora lime

2 msk limesaft

1 msk vaniljextrakt (går bra med vaniljsocker)

445 ml (1 3/4 cup plus 2 tablespoons) vetemjöl

2 msk majsstärkelse (potatismjöl eller att ersätta med vanligt mjöl går också)

1/4 tsk salt

Vispa smör och en tredjedel av sockret fluffigt. Tillsätt limeskal och -saft samt vanilj. Blanda ordentligt.

Blanda mjöl, majsstärkelse och salt i en separat skål. Tillsätt mjölblandningen till smörblandingen. Blanda väl. Rulla degen till två jämnstora rullar, ca 3-4 cm i diameter, plasta in och kyl i minst en timme.

Värm ugnen till 175C. Klä två plåtar med bakplåtspapper och skär upp rullarna i 1/2 cm-tjocka skivor. Lägg på plåten och grädda tills gyllenbruna, ca 15 minuter. Låt kakorna svalna i några minuter.

Häll resterande florsocker i en plastpåse och doppa varje kaka i sockret. Låt de sedan svalna helt. Förvara i tätslutande burk.

6 reaktioner till “Sommarens första picnic! (med recept)

  1. Åh, vad härligt det ser ut! London är verkligen fantastiskt just nu – hoppas att det håller i sig lite längre. Själv är jag så himla besviken – alla där hemma har tjatat om det varma vädret på fb i flera veckor och imorgon när jag äntligen ska åka hem en sväng ska det bli 9 grader och regn!! Jag är ju van vid att gå barbent nu… Oh well!
    Wow, kakorna låter gudomligt goda, de måste jag prova snarast! Ha en jättefin bank holiday weekend!

  2. Åh så mycket gott! vet inte riktigt vad jag ska börja med. Vill ge mig ut på en picknick NU!! Just ja, det spöregnar hemma hos oss..suck.

  3. Det är alltid något speciellt med årets första picknick och det verkade ni inte vara ensamma om att tycka! 😉

Lämna en kommentar