Ugnsbakad aubergine och zucchini med pärlcoucous och stiltondressing

lunch 2

Härom veckan åt jag denna goda och nästan Ottolenghi-inspirerade rätt till lunch. Läste nyligen i en tidning att den ‘hetaste’ kryddan just nu är sumac och att det är tack vare att alla älskar Ottolenghis mat (han använder den a lot).

Jag fullkomligen älskar aubergine och ugnsbakad som här tillsammans med zucchini blir den riktigt god. Och jo, jag smaksatte med sumac. Sumac passar nämligen riktigt bra till aubergine med sin lite citrusaktiga smak som jag förstärkte med pressad citron precis innan servering. Till hade jag pärlcouscous som jag först fräste i olivolja och sedan kokade tills precis mjuka. (Mosig pärlcouscous är nämligen inte särskilt gott.) Även den smaksattes med lite pressad citron och en ordentlig matsked olivolja.

Stiltondressingen jag hade till var samma som blue cheese dippen jag gjorde till mina chicken wings, men den kan faktiskt uteslutas. Nästa gång ska jag testa med granatäpplesirap istället. Och denna sallad kan med fördel ätas både varm, ljummen och kall.

Ugnsbakad aubergine och zucchini med pärlcoucous, 2 portioner

Se tillagningsanvisningar för pärlcouscousen eftersom de kan variera.

1 aubergine

1 zucchini

2 msk olivolja

2 tsk sumac

salt, svartpeppar

100 g pärlcouscous

1 msk olivolja

200 ml kallt vatten

mer olivolja

1/2 citron, saften

2 salladslökar

Tvätta grönsakerna och skär bort ändarna. Skiva i 1/2 cm tjocka rundlar och lägg i en braspanna. Häll i olja och fördela. Strö över sumac, salt och peppar. Rosta i 180C ca 20 minuter eller tills ganska mörka (dock ej brända) och mjuka. Pressa över citron innan servering.

Hetta upp en msk olja i en kastrull och fräs couscousen i någon minut tills kornen blivit gyllenbruna. Häll på vattnet och låt koka upp och sjud sedan under sporadisk omrörning i ca 10 minuter. Häll av kokvattnet om inte allt sugits upp. Låt svalna lite och blanda sedan i olivolja och citronsaft. Hacka salladslök och strö över vid servering. 

Servera med stiltondressing. 

12 thoughts on “Ugnsbakad aubergine och zucchini med pärlcoucous och stiltondressing

  1. Där är dom ju igen, dom där fina pärlcouscousen jag fortfarande vill men ännu inte testat. Och vad gott det låter, alltihop tillsammans alltså.

    1. Åh, har du inte testat dem?! Föredrar dem jämför med vanlig couscous, särskilt när de har kvar lite tuggmotstånd. Hemma har jag sett dem på ICA från Go Green tror jag, så borde vara lätta att hitta.

  2. Sumac, I love it! Fick det av en kompis som var i Beriut för något år sedan och sedan dess är jag fast. Använder det till nästan allt!

    1. Så himla gott! Behöver du påfyllning kan du få av mig när du kommer hit, har en gigantisk påse sen Syrien. Köpte hos en whole saler. 🙂

    1. Ja, det vet jag! Älskar den när den är såhär mjuk och nästan lite bränd. Pärlcouscousen ger en bra konsistensskillnad och det är himla gott, så det får du testa. 🙂

      1. Jadå det kan man, jag har hittat det på en helt vanlig ICA från Go Greens sortiment tror jag det var. Kan tänka mig att Kung Markatta eller Saltå har det i sitt sortiment också, men inte säker.

Kommentera

