Stekt svamp med brödsmulor, vårlök och rosmarin

IMG_4017

Att det visas repriser av Nigel Slaters serie Simple Suppers på BBC just nu passar mig utmärkt eftersom jag missade den serien när den sändes från början.

I ett avsnitt gjorde han en enkel svamprätt med krispiga brödsmulor, rosmarin och vårlök. Jag gillar verkligen Nigels enkla approach till mat och det faktum att han kan trolla fram en god måltid av nästan ingenting alls.

Jag åt detta till middag, men kan tänka mig att servera dessa godingar på ett fat av ruccola  som en rustik förrätt eller bland plockmaten.

Det finns inget nedskrivet recept på detta men jag bjuder er på en skiss. Mängder får ni höfta till lite själva.

Stekt svamp med brödsmulor, vårlök och rosmarin – en receptskiss

Stek svamparna hela i en blandning av smör och olja tills de har fått fin yta på båda sidor.

Under tiden, stek lite hackad vårlök och rosmarin i en annan stekpanna på låg värme. Hacka i en vitlöksklyfta och några nävar brödsmulor av färskt eller dagsgammalt bröd. Tillsätt mer smör om det behövs. När smulorna är krispiga och gyllenbruna så salta och peppra och riv i citronzest. Blanda i hackad persilja. 

Salta och peppra svamparna lite snabbt och lägg upp på en tallrik och toppa med brödsmuleblandningen. 

4 thoughts on “Stekt svamp med brödsmulor, vårlök och rosmarin

Kommentera

