Recept: Buffalo Chicken wrap med ris, avocado och blue cheese-dressing

IMG_7004.jpeg

Tydligen finns det en kedja i USA som serverar buffalo chicken wraps! Vilken genial idé om man som jag tycker det är lite kladdigt att äta kycklingvingar men älskar smaken. När jag fick se detta på Instagram googlade jag lite för att se vad som fanns i dem. Det var ris, kyckling, Frank’s Hot Sauce, selleri och blue cheese-dressing.

IMG_7009.jpeg

Men jag gjorde (som vanligt) min egen version)= – utan selleri – och det blev så himla gott att jag vill dela med mig av det! Det går dock fint att byta ut kycklingvingar mot kycklinglår eller annat mörkt kött (anpassa tillagningstiden), men jag hade vingar i frysen och ville använda upp dem.

IMG_7001.jpeg

Buffalo Chicken wrap med ris, avocado och blue cheese-dressing, 2 wraps

2 stora vetetortillas

1-1 1/2 dl kokt basmati ris

6-8 kycklingvingar

1 msk olja

salt och peppar

Frank’s hot sauce

2 dl gräddfil

ca 50 g Saint Agur

1 avokado, skivad

8 körsbärstomater, halverade

Börja med kycklingvingarna. Lägg dem i ett durkslag och häll kokande vatten över dem. Torka av med hushållspapper. Häll olja i en ugnsfast form och lägg i kycklingvingarna. Salta och peppra och sätt in i 200C ugn. Vänd dem när de fått färg, ca 10-15 minuter och grädda lika länge till. Låt svalna lite och plocka kött och krispigt skinn av benen. Lägg i en skål och häll över hot sauce efter tycke och smak. Rör om. 

Mixa gräddfil och Saint Agur med en mixerstav och smaka av med salt och peppar. 

Fördela ris och kyckling mellan tortillabröden, toppa med skivad avokado, halverade körsbärstomater och blue cheese-dressing. Dutta över lite extra hot sauce. Rulla ihop och ät! 

2 reaktioner till “Recept: Buffalo Chicken wrap med ris, avocado och blue cheese-dressing

  1. Hej. Detta måste jag prova!

    Men varför ska jag hälla kokande vatten över kycklingvingarna och ska de vara frysa eller tinade då?

    Tack! 🙂

    //Louise

    1. Hej Louise ! Förlåt, missade helt din kommentar! Att hälla kokande vatten över de (tinade/färska) kycklingvingarna får skinnet att dra ihop sig så det blir krispigare under tillagningen.

      Hanna

Lämna en kommentar