Fyllda ugnsbakade fikon med mascarpone, valnötter och choklad

Som avslutning på vår Italieninspirerande måltid bjöd vi på fyllda ugnsbakade fikon från den utomordentligt bra boken Bringing Italy Home av Ursula Ferrigno. Jag följde det inte till punkt och pricka, men på ett ungefär och det blev en riktigt god efterrätt. Till drack vi den ljuvliga vin santon vi köpte på Toscana-vinprovningen och det var verkligen en lyckad kombination.

Varmrätten vi hade innan denna söta avslutningen var gamla favoriter som kanske inte känns oerhört italienska, mer generellt europeiska, men vi tyckte ändå att det passade in. Eller vad sägs om ugnsstekt vildand, rotsellerigratäng, karljohansås och stekt zucchini?

Fyllda ugnsbakade fikon med mascarpone, valnötter och choklad, serves 4

Anpassat efter Ursula Ferrignos recept.

8 färska fikon

75 g mascarpone

40 g valnötter, hackade

1 msk vin santo

100 g mjölkchoklad

1-2 msk matgrädde

Tvätta fikonen och skär till dem så att de kan stå upp. Skär sedan ett kors nästan ända ner så att de kan fläkas ut.

Blanda mascarpone med vin och valnötter. Fördela mellan fikonen. Baka i 10 minuter i 200C.

Smält under tiden chokladen och blanda med grädden. När fikonen är klara så lägg upp två per person på tallrikar och ringla chokladsåsen över. Servera med vispad grädde.

21 reaktioner till “Fyllda ugnsbakade fikon med mascarpone, valnötter och choklad

  1. Nu är du skyldig till att det ligger fyra små söta fikon på ett fat i mitt kök… Om inte Berra hinner äta upp dem närmsta dagarna så blir det någon god dessert. Som typ denna.

    1. Det kan jag ta på mig. Fikon är ju både gott och nyttigt (även om tillbehören kanske inte är det…) 😉

  2. Alltså neej, det här ser alldeles, alldeles för gott ut – fenomenalt! Ååååh, jag MÅSTE ha det här! Jag kommer inte vila förrän jag äter det! Umm, ja, efter inatt då, jag behöver min skönhetssömn 😉

  3. Fikon är också underbart gott, och snygga dessutom. Gillar när mat är vacker (också. Smak är förstås viktigast)

    Trevlig helg på sig, tjejen! Det är visst fredag redan..

  4. Vildand, mmm:) Låter som en väldigt god middag. Efterrätten bör ju har slagit något slags rekord, attans vad snålvattnet rinner till!
    Så fort Håkan läste namnet Ferrigno var det en viss Lou Ferrigno som dök upp i skallen, en skådis från 80-talet som spelade hulken…

  5. Nu ska jag prova denna efterrätt till nyår, länkar till dig från bloggen med detta recept
    Gott nytt år

Lämna en kommentar