Danmark: En tur till Helsingör och Karen Blixen-museet

En sak som är himla bra med Skåne är ju att det är nära till mysiga Danmark! Missförstå mig inte; jag älskar Skåne, men Danmark är också trevligt.

Så i fredags tog mamma, pappa och jag oss en tur till Helsingör, den mysiga lilla staden 20 minuter ifrån Helsingborg. Helsingör har vi besökt massvis med gånger och där är riktigt pittoreskt, men såklart mysigast på sommaren. Nu var det kalla vindar vid hamnen, men vi hade ändå några trevliga timmar här.

Vi handlade en hel del ost som ni kanske förstår, för hur kan man motstå denna butik? Det säljs dessutom vin, charkuterier, kex och marmelader och man får smakprov på vilka ostar man vill.

Det blev också en hel del blommor (till mamma) och lite julsaker och så fikade vi på en riktigt god räkmacka och wienerbröd förstås.

Vi körde sedan vidare söderut längs den fina Strandvejen, som går längs vattnet ner mot Köpenhamn. Här finns det riktigt fina villor, gulliga småbåtshamnar och en hel massa svanar. Lite mer än halvvägs till Köpenhamn kommer man in i Rungsted, det lilla samhälle där Karen Blixen bodde. Hennes hem; Rungstedlund, gjordes efter hennes död om till ett museum och det besökte vi.

Om ni inte vet vem Karen Blixen är så är det henne Meryl Streep gestaltar i filmen Out of Africa (Mitt Afrika) som baserats på hennes liv och böcker.

8 thoughts on “Danmark: En tur till Helsingör och Karen Blixen-museet

  1. Jag älskar Helsingör! Det känns verkligen att det är utomlands. Älskar deras mode och inredning och visst är deras ost- och vinbutiker helt otroliga.

    Kram Kram

    1. Ja, de har en del roliga inredningsbutiker med. Kläderna tyckte jag var sådär denna gång, samma i varje affär… Kram

  2. Fin tripp! Har inte varit i Helsingör på evigheter. På tidiga åttiotalet brukade mina föräldrar åka dit minst en gång i månaden för att handla mat och kom hem med kött, ost och grönsaker vars like inte fanns i svenska butiker då och som den låga danska kronan gjorde till riktiga fynd! Vill gärna besöka Rungstenslund men tror jag ska göra det om sommaren – parken ska vara fantastisk!

    1. Nästan svårt att föreställa sig kronan så låg, men jag kommer iofs ihg det från min barndom. Kan dock mycket väl tänka mig att matutbudet var bättre i DK än hos oss på den tiden.

      Tror också sommaren är en bra tid att besöka Rungstedlund. Hela strandvejen är fantastisk när det är fint väder!

  3. Har aldrig varit där… Jo, i Skåne men inte vidare över till grannlandet. Det måste ju bli av någon gång helt klart. Både kusten och så vill jag hälsa på i Köpenhamn. Vilken helg du fick! Både Skåne och Danmark. Och kanelbullar 🙂

    1. Åh, du måste få till ett besök i Danmark. Vi har ju alltid bott så nära Danmark att det i princip varit ett andra hem.

  4. Vilka härliga dagar du hade hemma i Skåneland! Helsingör har vi inte varit i på evigheter, det blir alltid att vi åker till Köpenhamn, synd egentligen för det är ju så mysigt i Helsingör.
    Och alla de billiga blommorna på de danska torgen, man vill ju bara köpa och köpa och köpa…

Kommentera

