Vårlunch

I söndags bjöd vi in Christophers mamma Eileen på vårlunch. Lite synd att vi inte har någon uteplats för solen sken, men lägenheten är ljus och luftig och med öppna fönster var det ok att sitta inne.

Vi hade en riktigt trevlig söndag! Hann visa alla fotona från Syrien (att hon inte somnade) drack god Chablis och åt en vårig tre-rätters.

Först ut var Julia Childs fyllda svampar, sedan blev det forell med dillig nypotatis, kryddgårdssås och kokt sparris och till efterrätt pannacottan med hallonsirap som jag ändrade på pyttelitet, och det blev ännu godare. Till sirapen hade jag 150 g hallon, 75 ml socker och två stjärnanis, och att ha i mer stjärnanis gjorde stor skillnad!

Julia Childs fyllda svampar, 4 portioner

I receptet står det 12 svampar, men jag använde 4 riktigt stora (sk flat mushrooms) istället och det passade perfekt med mängderna.

4 stora svampar (10 cm i diameter) eller 12 mindre

30 ml smält smör

3 msk finhackad lök

smör och olja till stekning

3 msk hackad vårlök

stjälkarna från svamparna, finhackade

3 msk ströbröd

30 ml riven schweizisk ost (jag tog Emmenthaler)

30 ml riven parmesan (jag tog cheddar och det gick lika bra)

1/2 tsk torkad dragon

4 msk hackad persilja

salt & vitpeppar

2-3 msk grädde

20 ml riven schweizisk ost (att toppa med)

30 ml smält smör

Ta ur stjälkarna från svamparna och lägg åt sidan.  Skölj svamparna och torka torra. Smörj en ugnsform, pensla svamparna runt om med smält smör och lägg i formen med håligheten uppåt.

Stek löken i några minuter på medelvärme i smör och olja, utan att den tar färg. Lägg i vårlök och de hackade svampstjälkarna och stek ca 5 minuter till. Tag järnet från värmen och blanda i ost, persilja, dragon, ströbröd och salt och peppar. Häll sedan i grädden en msk i taget tills konsistensen är sammanhängande men inte krämig. Salta och peppra igen om det behövs. Fördela blandningen på de fyra svamparna, platta till med en sked. Strö över den rivna osten och droppa över smält smör. Grädda i 190 grader ca 15 minuter. Jag serverade dem på en bädd av ruccola med crema di balsamico ringlat över.

11 reaktioner till “Vårlunch

  1. Åh, så gott!
    Jag trodde det var portabellosvampar, men det kanske är samma sak? Gott ser det ut hur som helst!

  2. Vilken god vårmiddag, härligt!
    Vi håller som bäst på att försöka lägga våra fingrar på Julias kokbok, något som visade sej vara lättare sagt än gjort. Finns inte längre i bokhandlar men på Tradera ligger det en del, ska kolla i antikvitetsaffären också…

  3. fyllda svampar är helt klart en favorit i det här hemmet. jag brukar gratinera med getost, det blir väldigt gott det med!

  4. Mårtenssons: Min Julia-kokbok är på engelska i pocket och kostade inte mycket, ny från Amazon, men de gick i nytryck i och med filmen. Så om ni vill ha en engelsk (well, amerikansk) så kan jag alltid beställa en åt er.

    Linda: Tack, det var precis så det var! 🙂

    charlotta: Åh, måste ju testa med getost, låter som en grym kombo!

    Fredrik: Tack!

    Cecilia: Tack! 🙂 Ja, det är så in i bänken gott!!

Lämna en kommentar