Fredagsupdate och istället för en veckomatsedel

Förra veckan hoppade jag över min fredagsupdate eftersom det mest var tråkigheter att rapportera, och kravallerna hade jag redan skrivit om.

Nu känns det lugnt igen, och det känns nästan overkligt det som hände här för två veckor sedan. Man glömmer fort, och det kanske är tur det.

Denna vecka har jag mest försökt att ta igen sömn och slappa hemma, men hann i alla fall med att träffa Jenny i onsdags. Istället för en kaffe eller ett glas vin smaskade vi på frozen yoghurt, från Snog (som betyder hångla, fniss). Dyrt (för vad det är, kostar mer än glass) men gott! Sen i helgen så ska jag hänga med min kompis Nick hela lördagen och utforska lite marknader och äta gott, och på söndag ska vi till Ian och Anna och äta lunch och kolla in deras nya lägenhet.

Eftersom vardagen nu är påtaglig och hösten är på väg, så dyker veckomatsedlar upp på de flesta bloggar. Alltid trevligt med middagsinspiration. Men jag, trots att jag älskar att planera, vill ändå ha lite flexibilitet i veckoplaneringen. Istället för att ruta in det alltför mycket och börja planeringen på en måndag, handlar jag till slutet på veckan och bestämmer vad vi ska äta på ett ungefär, men inte vilken dag. Ibland hamnar vissa ingredienser i andra maträtter än vad det var tänkt, men det vill jag ha utrymme till. Det händer ju också att man spontant kommer på att man vill gå ut och äta eller går ut för drinks och inte orkar laga mat när man väl kommer hem, så ibland får en måltid flyttas över till veckan efter eller så låter jag bli att planera för en av dagarna och improviserar då ihop något om vi ändå skulle stanna hemma. En omelett kan man ju alltid svänga ihop bara man har ägg till hands.

Följande vecka, med start idag tänkte vi äta följande:

Fredag: sirloin steak, rotsellerigratäng och karljohansvampssås med portvin

Söndag:paninis med salami, eftersom vi äter lunch borta

Att skriva ned middagstips tänkte jag börja göra för min egen skull, då jag ibland när jag ska fylla matvarukorgen (den virtuella) helt saknar uppslag och inspiration. Hur gör ni? Handlar för några dagar i taget eller veckohandlar och -planerar ni?

Trevlig helg!

6 reaktioner till “Fredagsupdate och istället för en veckomatsedel

  1. Jag är usel på planering, fast jag borde bättre mig. Jag öppnar kylen och kollar vad där är och sedan blir det bara något! 🙂
    Din fredagsmiddag såg mycket god ut!
    Ha en trevlig helg du också med fint väder förhoppningsvis! Jag bara vägrar att kalla det höst än. Har faktiskt varit sol till och från här idag och riktigt varmt också! 🙂

    1. Jag är lika ambivalent som vädret, hålla fast vid sommaren eller omfamna hösten?! Vet inte riktigt, men sol hoppas jag på i vilket fall!

  2. Jag är urdålig på veckomatsedlar. Jag har kanske någon liten tanke bakom min handling, men varje gång jag försöker lägga upp en plan för veckan faller den. Middagen blir lite vad jag är sugen på att laga den dagen och vilka råvaror som eventuellt behöver användas innan de blir för dåliga (färska grönsaker och frukt).

  3. Nä, alltså, när livet fungerar som det ska (när det inte är semester, vill säga) försöker vi göra veckomatsedlar. Om det fungerar? Nä, knappast. Vi är sämst på att följa matsedlarna, så numera skiter vi i det. Bra planering, haha. Nja.

Lämna en kommentar