Festförberedelser och goda tilltugg

Sånghäften och tillika placeringskort

Inför min 30-årsfest hemma i stugan var det en hel del att förbereda, men man lär sig för varje gång så det gick otroligt bra. Trots missöden som icke-fungerande köttermometer ledde fingertoppskänslan mig rätt och det känns skönt att ha lite erfarenhet av matlagning så att man kan improvisera om det behövs. I övrigt avlöpte allt som det skulle och tack vare min sous chef Emma var vi riktigt effektiva då hon fick göra det tidsödande och repetitiva arbetet medan jag gjorde det roligare men lite krångligare. Vi är ett bra team även i köket, min kära bästis och jag.

Och eftersom vi preppat så bra och förvisade all disk till tvättstugan tills nästa dag kunde även vi njuta av festen till fullo. Dessutom skickade vi ut gästerna på tipsrunda så att vi hann med att brygga kaffe och plocka undan lite. Ett tips ni också kan ha nytta av!

Mamma stod för blomsterarrangemangen på borden

Salmalax till förrätten

Musslorna preppade till fördrinken

Köttet brynes innan det åker in i ugnen

Man kan gott be gästerna att hälla upp fördrinken

Som tilltugg till bubblet hade jag dels gjort klassikern ricottafyllda svampar med citron och persillade, som alltid går åt och som alla (inklusive gravida och skaldjursallergiker) kan äta och dels aioligratinerade blåmusslor som upptäcktes sent men också blev himla populära. Musslor äter vi dessutom för lite av i Sverige och detta var väl ett försök från min sida att ‘lära’ mina kompisar att man kan göra annat än Moules marinières med musslor.

Aioligratinerade blåmusslor, 35-40 st

1 kg färska blåmusslor (ca 35-40 st)

1 sats hemmagjord aioli (se nedan)

vatten till kokning

Tvätta musslorna och skägga dem. Släng de musslor som är trasiga och/eller öppna. Koka upp vatten i en kastrull och lägg i 1/3 av musslorna, alternativt koka alla samtidigt i en mycket stor kastrull, under lock tills musslorna öppnat sig. Häll bort vattnet och låt musslorna svalna såpass att du kan ta i dem och ta bort den halvan av skalet där musslan inte ligger. Lägg de halva musslorna på ett fat och klicka på 1/2-1 tsk aioli på varje. Gratinera i ca 10 minuter i 200C precis före servering.

Aioli:

1 äggula, i rumstemperatur

1,5 dl neutral olja

1/2 citron, saften

salt, peppar

1 vitlöksklyfta, pressad

Lägg äggulan i en skål och tillför oljan droppvis under vispning (med elvisp). Efter ett tag kan du tillföra oljan i en smal stråle. Smaka av med citronsaft, salt, peppar och vitlök.

7 reaktioner till “Festförberedelser och goda tilltugg

  1. Musslor med aioli, låter ju toppengott! Det ser av bilderna av döma ut som att du haft ett finfint kalas. 🙂

  2. Jag försöker också lobba för musslor, men det mottages inte alltid väl på alla fronter. Men kampen fortgår!
    Ska själv ha lite kalas nästa helg, så jag tror jag snor ditt svamp-recept!

    1. Det kommer jag faktiskt inte ihg exakt var det var men en helt vanlig kontorsbutik, så kan vara värt att kolla en där du bor. Tror även t ex Panduro kan ha.

Lämna en kommentar