Grym lunch på Hörte Brygga

IMG_5952.JPG

Trots att jag älskar London känns det ibland lite jobbigt att bo utomlands. T ex när man missar möhippor och barndop, fester och annat.

Och när man som matbloggare inte hinner besöka nya restauranger hemma i Skåne. Jag har fortfarande inte hunnit besöka Bastard  (får klämma in det till jul!) och det var inte förrän nu i sommar som jag lyckades pricka in en lunch på Hörte Brygga.

Min sista dag i Skåne i augusti, min resdag, åkte jag dit med mamma och pappa. Tyvärr var det lite kyligt ute så vi valde att sinna inne, men nästa gång vill jag gärna sitta ute och titta ut över hamnen.

För oss som är uppvuxna i närheten är det extra roligt att det öppnat restaurang just i Hörte. När jag var liten upplevde jag byn som en illaluktande sträcka på väg 9, när man antingen fick rulla upp fönstret eller undvika att andas genom näsan i någon minut. Men nu är hamnen upprustad, lukten är borta och detta mysiga välkomnande ställe har öppnat istället. Bra jobbat!

IMG_5948.JPG

Matmässigt satsade vi på restaurangens luncherbjudande med rökt fisk (torsk och makrill), såser, sallad, bröd och inläggningar. Mamma och jag drack vin och chauffören pappa fick hålla sig till en alkoholfri fläderdryck. Under tiden som vi beställde packades korgen så allt var klart när vi betalat och det var bara att bära allt till bordet.

 

IMG_5951.JPG

Maten var jättegod och fräsch och portionerna generösa. (Vill man ha mer bröd är det bara att fråga den vänliga personalen.) Fisken var precis lagom rökt (alltså inte för mycket) och alla tillbehören var goda och passade bra till. Vi i princip slickade burkarna med såser och den picklade rättikan (?) bröt fint av mot både fettet i fisken och röksmaken.

Vi var oerhört nöjda alla tre och det var roligt att så mycket folk här till lunch en blåsig torsdag i augusti. Tänk hur trevligt det kommer att vara en fin sommarkväll! Det måste jag minsann pricka in nästa år.

Hörte Brygga, Hörte Hamn, Dybäck 465, 274 54 Skivarp

En reaktion till “Grym lunch på Hörte Brygga

Lämna en kommentar