Fyrarätters middag

Vi har ju haft finbesök onsdag till söndag och det har varit som en minisemester även för mig och Christopher. Vi har hittat på en massa kul, ätit och druckit alldeles för mycket och för gott och haft det superkul.

I fredags tog vi först några glas på stamhaket Terroirs, det blev prosecco för mig och Malin och både prosecco och sherry för Martin och Christopher, och så lite bröd och oliver för att stilla den värsta hungern. Sen tog vi oss hem och åt middag.

Jag hade förberett så mycket jag kunde några dagar innan så att maten kunde komma snabbt på bordet. Och så drog jag fram ett ess ur rockärmen (som jag för övrigt delar med Elin hos Tre tjejer i köket), ett Delia-recept som går fort, är fantastiskt gott och piffigt trots den korta tillagningstiden: halloumi med limevinägrett.

Till värmrätt hade vi lammfilé som jag alltid blir nöjd med (stekt i smör, sen rullad i lite persilja), klassisk fransk potatissallad (hade kokt potatisen någon dag tidigare) och sparris, och till efterrätt den goda vaniljpannacottan men med hallon och jordgubbar med lite florsocker istället för hallonsirap. Riktigt gott det med!

Vid detta laget tyckte vi att vi var mätta, men lyckades ändå klämma hälften av den digra ostbrickan, tillsammans med kex och surdegsbaguette, nersköljt med portvin såklart.

Dagen efter började vi med en god brunch innan vi gick på regatta, men det får ni läsa mer om imorgon.

9 reaktioner till “Fyrarätters middag

  1. Så härligt med inneboende besök. Man umgås på ett helt annat sätt då än när man bor i närheten och ses ofta. För- och nackdelar med båda, antar jag.

    Och på det spåret har lämnat vidare datumen du skulle va hemma till charlotta, så får vi se om hon råkar vara i Skåne för en fika eller liknande då. Kanske skulle jag locka med er på raw food-dessert, fast det är klart, sådan mat har ni ju både i London och Gbg redan. Nåväl. Få se om vi får till det, minns hur fullproppade Sv-besök kan bli (semester? ;)).

    1. Vissa gäster är ju lättare än andra, som dessa två. Och visst blir det intensivt, men himla roligt! Mycket mer kvalitet än när jag kommer hem och flänger och ska hinna med alla. 🙂

      Raw food-dessert lockar absolut! 🙂 Får hålla tummarna att vi kan få ihop ett möte.

  2. Halloumin lät fantastisk! Den kanske kan bli mitt ess i rockärmen också?
    Och portvin till ost: Mmm.

  3. Japp, blir det Lodon så ska vi absolut mötas upp, ni får helt klart bjuda på middag det ser vi ju här:)
    Halloumin ska vi kolla in nu och bokmärka, älskar den osten!

Lämna en kommentar