Julen 2014

PicMonkey Collage JUL

Under julen var jag ledig i två hela veckor som jag tillbringade hemma i Skåne. Det blev mycket mat och umgänge med vänner; alltså en helt perfekt julledighet enligt mitt tycke.

Nu är jag dock ganska sugen på att äta lite mindre trerätters och lite mer grönsaker men jag tittar gärna tillbaka på allt det goda som lagades och åts under julledigheten.

PicMonkey Collage Julmat

Det blev ganska lite julmat och det endast på julafton och vi var överens i familjen att det var perfekt så. Det finns så mycket annat gott att äta, som skaldjur, gubbröra, fiskgratäng med räkor, entrecôte och bearnaisesås och mycket mer.

IMG_9190

Till förrätt en dag åt vi mammas goda gubbröra (recept kommer).

IMG_9213

Det blev faktiskt en hel del fisk, såsom denna spättagratäng med räkor.

IMG_9511

Men också en hel del kött, sås och potatis. Ovan gudomligt mör vildand men det blev också biff med bearnaisesås och ugnsstekt kyckling.

IMG_9530

Naturligtvis blev det en del efterrätter också, som favoriten tarte tatin. Om det var plattan eller ugnen som var ojämn vet jag inte, men det blev riktigt gott ändå.

IMG_9655

Och så lite mer fisk, inte mycket slår stekt rödingfilé med kokt potatis och världens bästa fisksås!

2014-12-25 13.59.34 HDR

Dagarna efter julafton fick vi t o m lite snö i Skåne, det är ingen vanlig företeelse och trots att jag ogillar halkan så var det fint med trädgården i vinterskrud.

Hoppas ni alla hade en finfin jul ni med. God fortsättning!

4 reaktioner till “Julen 2014

  1. Kan ju inte bli annat än härligt i Skåneland:) Tycker det sett ut och ser ut som att du hade det fint hos dina föräldrar, mycket gott på tallrikarna!
    Ha en fortsatt fin vecka,
    kramar och en god fortsättning

Lämna en kommentar