Skaldjursfrossa, löjrom och kantarelltoast

IMG_8610

Vi tycker om att lyxa till det i min familj och som ursäkt denna gång var det såklart att jag var hemma men också att jag fyllt år några veckor innan Sverigevisiten. Det blev en brakmiddag som heter duga med en hel massa gott.

IMG_8624

Vi började med kantarelltoast. Så enkelt, så gott och jag tröttnar aldrig. Fick också med mig ett gäng kantareller hem från Pavla som plockat till mig, så nu har jag kantareller hösten ut om jag ransonerar. Tack!

IMG_8625

Sen gick vi ut och grillade ostron. Jag tycker om ostron både kalla och varma men mamma och pappa föredrar dem varma.

IMG_8631

Det är bara att lägga dem direkt på glöden tills de börjar bubbla lite, dutta över lite tabasco och citronsaft och hälla dem i munnen. Mums!

IMG_8641

Sen blev det färsk löjrom med creme fraiche, hackad rödlök och smörstekt bröd.

IMG_8615

Och sen högg vi in på svenska signalkräftor, havskräftor, rökta räkor och krabbklor. Så himla gott! Särskilt havskräftorna – de var helt perfekt kokta i butiken.

Till drack vi såklart Champagne; en Taittinger Brut Réserve som jag tycker är riktigt god. Det är såhär vi oftast njuter av varandras sällskap i min familj; med god mat och dryck och tid att sitta länge.

5 thoughts on “Skaldjursfrossa, löjrom och kantarelltoast

  1. Hoppla vilken fantastisk middag, även om fru M väldigt gärna låter herr M ha ostronen helt för sej själv. Men att grilla dom på detta viset har inte provats, kanske det är det som ska till… Annars låter det hela som en middag helt i vår smak, bubblet inte att förglömma.

    Kram på dej

    1. Liksom fru M är mina föräldrar skeptiska till ostron au naturelle men de tycker de är goda varma/grillade så det kanske tål att testas? Och ja, bubbel är ett måste till en sådan middag!🙂 Kram

  2. Det kallar jag lyxig brakmiddag🙂 Grattis i efterskott! Nu blev jag akut sugen på en kantarelltoast. Så tack för det när det börjar närma sig läggdags. Får lägga kudde över magen så att jag inte hör den🙂

    Kram!

    1. Tack fina Lotta! Sorry, hoppas du kunde sova gott… Eller drömde du om kantareller, vitlök och smörstekt bröd?😉 Kram

Kommentera

