Recept: enklaste pavlovan!

pav2.jpg

I decemberstressen (försöker planera bättre varje år och ändå hopar det sig alltid – varför?!) sänkte jag ribban lite när jag skulle baka födelsedagstårtor till en kollega. Jag var trött efter att ha firat henne hela helgen och hade inte så lång tid på mig att baka, men det funkade jättebra med denna avskalade version av en chokladpavlova – jag fick galet mycket beröm för den, så då måste jag ju dela med mig av receptet. Varsågoda! Hoppas den även kan rädda er i tidsnöd.

Enklaste pavlovan, 8 portioner

140 g äggvita (ca 4 st)

220 g strösocker

4,5 dl lättvispad grädde

1 påse maltesers

kakao att pudra över

Vispa vitorna till skum och tillsätt sockret lite i taget och vispa till fast maräng.

Forma till en rund botten, ca 18-20 cm i diameter på en bakpappersklädd plåt. 

Grädda mitt i ugnen i 60 minuter. Stäng av ugnen och låt stå med ugnluckan öppen tills ugnen svalnat. Låt marängen svalna helt. 

Toppa med lättvispad grädde och maltesers. Pudra över kakao. 

2 reaktioner till “Recept: enklaste pavlovan!

Lämna en kommentar